Už na konci loňského roku se obyvatelé Kolína mohli přímo ve městě seznámit s komunikací se "strojem". Radnice totiž na svém webu zprovoznila pro komunikaci s lidmi chatbot, který využívá generativní umělou inteligenci a odpovídá na dotazy, se kterými se lidé běžně obracejí na úředníky nebo na ně hledají odpovědi na webu. "Jedná se o umělou inteligenci, která by měla například dokázat odpověď, když budete chtít vědět, jak za něco zaplatit nebo koho kontaktovat v konkrétní záležitosti," uvedla tehdy tajemnice městského úřadu Monika Pohůnková.

Podobnou službu od začátku srpna nabízí i web Středočeského kraje. Nový digitální asistent s názvem Středobot využívá umělou inteligenci k tomu, aby návštěvníkům webu pomáhal rychleji a efektivněji najít požadované informace. Středobot není napojen na interní systémy ani intranet, takže odpovědi vyhledává výhradně z veřejně dostupného obsahu krajského webu.

Středobot, postavený na jazykovém modelu Claude, poskytuje kontakty na pověřené osoby na krajském úřadě a dokáže pracovat i s tematicky zaměřenou znalostní bází, která může být využita například v krizových situacích jako podpora pro call centra. Neumí ale generovat texty a obrázky a není určen ani k řešení složitých výpočtů.