Prodej 95 % obchodního podílu Městské autobusové dopravy Kolín společnosti Connex - Východní Čechy Chrudim, která ve veřejné soutěži nabídla 28,5 mil. korun, odhlasovali městští zastupitelé v pondělí 27. června. „Byl jsem pověřen Radou města Kolína, abych prověřil možnost privatizace MAD Kolín, ale bohužel jsem byl dva měsíce v pracovní neschopnosti. Celé záležitosti se proto ujal mgr. Plašil, kterému bych chtěl poděkovat... a tímto mu předávám slovo,“ řekl na úvod návrhu místostarosta Jiří Krumich (KDU-ČSL), který se o francouzských holích překvapivě dostavil na zasedání zastupitelstva.
Ondřej Plašil (ODS) připomněl, že zatímco loni město muselo městskou autobusovou dopravu zadotovat 8,5 mil. korun, letos dotace činí o 4 mil. korun více, tedy 12,5 mil. korun. Na vině tomu je zejména fakt, že z memoranda je město Kolín povinno zajistit obslužnost automobilky TPCA, která právě najíždí druhou směnu a od září třetí. A přitom prý na nákupy nových, potažmo rekonstrukce ojetých autobusů nejsou peníze. Naproti tomu Connex, který zajišťuje dopravu i ve Středočeském kraji, disponuje novými i velkokapacitními autobusy. Navíc je ve hře připravovaný systém tzv. integrované dopravy, kdy linkové autobusy budou vypomáhat městským. Když linkové i městské autobusy bude provozovat jedna společnost, výrazně se vše zjednodušší.
Petr Volšanský (Nezávislí) namítl, že všude ve světě si města své hromadné dopravy drží, aby si sama mohla regulovat i ostatní dopravu. A také většina těchto měst na dopravu doplácí. „Já vůbec nejsem proti privatizaci jako takové, ale je potřeba zvažovat, co privatizovat a co si ponechat,“ řekl. „Je přece pochopitelné, že kdo bude autobusovou dopravu provozovat, nebude chtít držet ztrátové linky apod. Ty peníze také musí vydělat, nevýrábějí je z hlíny,“ dodal Petr Volšanský. „Neumím si představit, že někdo bude autobusovou dopravu provozovat, aniž by z toho měl korunu zisku,“ podpořil názor Petra Volšanského zastupitel Karel Sova (KDU-ČSL).
„Město na provoz autobusové dopravy opravdu nemá peníze, příští rok by mohlo doplácet třeba 21 mil. korun... Tímto způsobem se chceme snažit zachovat stávající výši jízdného a též výši dotace. Pochopitelně se však zde projeví i inflace a též nemůžeme předvídat vývoj ceny ropy,“ řekl Ondřej Plašil. Po ještě několikeré výměně názoru nakonec zastupitelé většinou hlasů návrh schválili.
kop